مارک زاکربرگ، بنیانگذار فیس بوک+3 مورد از اقداماتش - بی کد

مارک زاکربرگ، بنیانگذار فیس بوک+3 مورد از اقداماتش

نویسنده : زهرا حیدری

152

بیوگرافی

10مرداد1401|20:09

مارک زاکربرگ
زمان مطالعه: 13 دقیقه

همه ی ما کم و بیش با نام فیس بوک آشنا هستیم. مارک الیوت زاکربرگ نابغه‌ی برنامه نویسی، کارآفرین و خیــّـر آمریکایی است‌. بنیانگذار و موسس این شرکت همین جوان نابغه و موفقی می‌باشد که جوانان امروزی از او به عنوان الگویی در دستیابی به اهداف خود تاثیر می‌پذیرند.

مارک زاکربرگ متولد ۱۴ می ۱۹۸۴ از اهالی شهر وایت در نیویورک می باشد. او در خانواده ای تحصیل کرده دیده به جهان گشود. پدرش ادوارد زاکربرگ دندان‌پزشک و مادرش کارن کمپنر روانشناس، دارای چهار فرزند، یعنی ۳ دختر و تنها یک پسر به نام‌های رندی، دانا، امیل و مارک هستند.

 

دوران کودکی مارک زارکربرگ:

مارک از استعداد درخشانی برخوردار بود. او اولین کامپیوترش را به نام Quantex DX486 در سن ۱۰ سالگی خریداری کرده بود. مارک در همین سن معتقد بود که دنیا به دو دسته کاربران و برنامه نویسان تقسیم می‌شود. او از همان سنین پایین علاقه خاصی به برنامه نویسی داشت. به طوری که در نوجوانی کدهای بازی‌های کامیپوتری را برای دوستان خود می‌نوشت. از دیگر علایق او می توان به ادبیات باستانی به خصوص ادبیات روم و یونان اشاره کرد. همچنین وی توانست در رشته شمشیر بازی به درجه کاپیتانی در دوران دبیرستان دست یابد.

مارک زاکربرگ در سن ۱۲ سالگی اولین برنامه پیام رسان خود را ساخت‌. این برنامه تحت عنوان زوکنت با استفاده از زبان برنامه نویسی بیسیک نوشته شده بود که پدرش از آن در دفترش استفاده می‌کرد.

 

مارک موفق شد در دوران دبیرستان توجه مایکروسافت و AOL را به خود جلب کند‌. او در آن دوران در آکادمی معروف “فیلیپس اکستر نیوهمپشایر” پلتفرم اولیه پخش موسیقی را ایجاد کرد.

تحصیلات:

مارک زارکربرگ در سال ۲۰۰۲ موفق شد وارد دانشگاه هاروارد شود. او از توانمندی‌های خود به تسلط در خواندن و نوشتن زبان‌های انگلیسی، فرانسوی، لاتین، یونان، باستان و عبری برای دانشگاه هاروارد اشاره کرده بود.

مارک در سال دوم دانشگاه برای کمک به انتخاب واحد دانشجویان و تشکیل گروه‌های مطالعاتی برنامه دانشگاهی CourseMatch را نوشت و همین باعث شد چهره‌ای سرشناس در برنامه نویسی کمپ دانشگاه تبدیل گردد.

 

مارک زاکربرگ

 

فیس بوک بزرگترین دست آورد مارک زاکربرگ:

موفقیت جهانی او که باعث شد سرتاسر دنیا او را بشناسند ایجاد یک شبکه اجتماعی به نام فیس بوک بود. این پروژه را با کمک چند تن از دوستانش راه اندازی کرد.

اما کتابچه هایی تحت عنوان فیس بوک وجود داشت که شامل عکس ها و اسامی دانشجویانی بود که در خوابگاه زندگی می‌کردند. در آن زمان مارک، سایت اینترنتی Facemash را ایجاد کرد و با قرار دادن چند عکس از دانشجویان از کاربران سایت در جذابیت هر عکس نظر آنها را مطالبه کرد.

این وب سایت ابتدا به خاطر حجم بالای دانلودها، سرور وب سایت دانشگاه هاروارد دچار اختلال و استفاده از اینترنت را با مشکل روبرو نمود. به همین علت و اینکه برخی از دانشجویان دوست نداشتند عکسشان بدون اجازه وارد وب سایت شود، سبب شد دانشگاه وب سایت او را مسدود و به او اخطار انضباطی دهد.

نهایتاً در سال دوم دانشگاه، مارک زاکربرگ تصمیم گرفت برای تمرکز کامل روی شبکه‌ی اجتماعی‌اش دانشگاه را رها کند. تا پایان ۲۰۰۴ فیسبوک یک میلیون کاربر داشت.

فیس بوک این شبکه اجتماعی جهانی، مردم دنیا را با هم ارتباط می‌دهد. فیسبوک دارای گروه‌ها و فن پیج‌های زیادی است که به اجتماع هر نوع قشری کمک می‌کند.

آنها برای توسعه فیس بوک نیاز به سرمایه گذاری بیشتری داشتند بنابراین “اکسل پارتنر” 12.7 میلیون دلار و “گریلوک پارتنر”  27.5 میلیون دلار روی فیس بوک سرمایه گذاری کردند. سال بعد فیس بوک گسترش بیشتری یافت و برای تمامی افراد بالای 13 سال آزاد شد.

در فیس بوک افراد می توانستند به صورت آنلاین با هم در ارتباط باشند. با رشد مخاطبان فیس بوک این فکر به نظر مارک و دوستانش رسید که چگونه از راه فیس بوک درآمد کسب کنند. اولین ایده آگهی های تجاری و تبلیغاتی بود گرچه زاکربرگ علاقه ای نداشت صفحات وب سایتش را از آگهی های تجاری پر کند.

 

فیس بوک

 

با توسعه و پیشرفت فیس بوک زمانی که کاربران آن از  از ۵۰ میلیون نفر فراتر رفت، پیشنهادات زیادی از سوی شرکت های بزرگی چون یاهو برای خریداری فیس بوک به زاکربرگ شد اما از آنجایی که  هدف او و همکارانش قرار دادن یک جریان باز اطلاعاتی در دسترس مردم بود اصلا موافق فروش نبودند.

 

فیس بوک و همکاری با بیل گیتس:

در سال ۲۰۰۷ بیل گیتس مالک مایکروسافت، پس از اینکه ۱.۶ درصد از سهام فیسبوک را به مبلغ ۲۴۰ میلیون دلار خریداری کرد ، حساب کاربری خود را باز کرد. اما حساب کاربری او عمر چندانی نداشت و به دلیل درخواست زیادی که مردم برای گفتگو با او داشتند بسته شد.

گیتس با راه اندازی یک کمپین در سراسر جهان برای فیسبوک، بزرگترین توافق تبلیغاتی با شبکه های اجتماعی را رقم زد. این کمپین اهمیت ویژه‌ای برای مایکروسافت داشت.

 

درآمد فیس بوک:

فیس بوک با استفاده از تبلیغات متنی در صفحات شبکه های اجتماعی درآمد اصلی خود را به دست می‌آورد. همچنین بخشی از درآمد خود را از طریق خرید و فروش مجازی با وب سایت تامین می‌کند.

در سال ۲۰۰۸، مارک زارکربرگ به عنوان جوان‌ترین میلیاردر جهان که ثروتش را به تنهایی و بدون ارث پدری کسب کرده است معرفی شد. مجله فوربس ثروت او را ۱.۵ میلیارد دلار تخمین زده بود. درحال حاضر نیز دارایی او حدود ۷۸.۳ میلیارد دلار اعلام شده است و از این رو او پنجمین فرد ثروتمند جهان است.

از فیسبوک تا متاورس :

در اکتبر سال ۲۰۲۱ مارک، با تغییر نام برند فیس‌ بوک به متاMeta“، خبری از تحولی دیگر در فضای مجازی داد. علت این تغییر حاکی از آن است که فیس بوک قصد دارد تا با تمرکز روی پروژه جدید متاورس، آینده اینترنت را متحول سازد.

متا یا همان فیس‌بوک سابق برای این ابرپروژه هزینه های هنگفتی را کرده است‌. طبق آنچه مارک در ذهن دارد این است تا به واسطه‌ی متاورس وسایل و وسایط را از این جهان حقیقی به جهان مجازی جابه‌جا کرده و مردم بتوانند در آنجا از آنها بهره گیرند.

اما پایه و اساس شکل گیری متاورس به سال 2014 باز می‌گردد.مارک در سال 2014 یک شرکت تولید کننده هدست و تجهیزات واقعیت مجازی به نام Oculus با مبلغ 2 میلیارد و 300 میلیون دلار خریداری کرد. هدف از سرمایه گذاری در این شرکت آماده سازی شرایط برای پروژه ای تحول ساز بود.

فیس بوک

اقدامات زاکربرگ:

  1. در سال ۲۰۱۲ زارکربرگ اینستاگرام را که یک اپلیکیشن ios بود، خریداری کرد.
  2. او همچنین در سال ۲۰۱۴ سهام فیس بوک را به اندازه ۲۳.۱ میلیون دلار و پرداخت مبلغ ۲۰۰ میلیون دلار برای خرید شرکت آکیولس ریفت و امتیاز هدست واقعیت مجازی واگذار کرد.
  3. در همان سال اپلیکیشن پیام رسان واتساپ را به ارزش ۲۲ میلیارد خریداری کرد.

 

جملات انگیزشی مارک زاکربرگ:

  • هیچ چیز بی نقض نیست پس همیشه راهکاری برای بهتر شدن وجود دارد.
  • به جای حرف زدن خالق باشید، زیرا مردم برای چیزی که خلق می‌کنند ارزش قائل خواهند بود.
  • هیچ گاه به دیگران اجازه ندهید به شما بگویند که خودتان را تغییر دهید.
  • سریع حرکت کن و همه چیز را به هم بریز تا زمانی که هنجار شکن نباشید قادر به پیشرفت نخواهید بود.

 

 

اشتراک گذاری این مقاله در شبکه های اجتماعی